Nanjing here we are! - Reisverslag uit Shanghai, China van karin druenen - WaarBenJij.nu Nanjing here we are! - Reisverslag uit Shanghai, China van karin druenen - WaarBenJij.nu

Nanjing here we are!

Door: karin

Blijf op de hoogte en volg karin

10 Mei 2008 | China, Shanghai

Let op trouwe lezers: ook bij het stukje over Shanghai is nog een heel verhaal toegevoegd over de laatste gedenkwaardige dag daar. Lezen dus! Maar nu Nanjing:

Zondagochtend hadden we een laatste voorbereiding voor het werk willen houden, de planning even doornemen en alles voor de maandag op orde hebben, maar Wei wilde ons rondleiden door Nanjing. Onze Brabantse collega's waren hem al gepeerd, dus wij met Wei de stad in. Eigenlijk hebben we maar wat rondgewandeld langs het meer, op een terrasje gezeten en een Boedhistische tempel bezocht, daarna diner in het 'Mao restaurant' bij ons in de straat. Goed geslapen in ons smerige vijfsterrenhotel, prachtige hal en lounge maar de kamers zijn echt een beetj bagger, vieze 'witte' vloerbedekking met brandvlekken, plakkende badkamervloer, bijna niemand van het personeel spreekt een woord Engels. Maar inmiddels een week verder raak je gehecht aan je tijdelijk home, iedereen doet zijn best en dat heeft ook zijn charme, onze ploeg is heel gezellig en de keuken is geweldig goed. Maandagochtend half zeven ging voor de eerste keer de 'werk'wekker en dat zou zo de hele week gaan, 7 uur ontbijten, half 8 in het busje 30 km verderop door de ochtendspits naar onze school racen. Het weerzien met Diao (Theo in Nederland) was allerhartelijkst. Hij zorgt geweldig goed voor ons en is er iedere dag bij in de klas. Tijdens de kennismakingslunch (weer een grandioos buffet) met de heads van de departments zat ik naast Mr. Jiang Ying Jun, de grote baas van de afdeling. Alles helemaal netjes volgens het boekje gedaan met de uitwisseling van de visitekaartjes, en een kalme beleefde tafelconversatie gevoerd. Wei was zo enthousiast over mij, ze was door diverse studenten gebeld en had ook met Kang geluncht en over mij gesproken, dat ik er verlegen van werd. Ze is nog voortvarender dan ik ben en ze wilde meteen dat we dinsdag samen naar Wuxi zouden gaan, om wervingsgesprekken met ouders te voeren voor nieuwe studenten voor de HZ. Maar onze nieuwe studenten in Nanjing hadden dinsdagochtend hun eerste presentaties en werk gaat voor, dus Wei zou dinsdag alleen teruggaan. Diezelfde avond hadden we ons kennismakingsdiner in een prima restaurant in de straat vlakbij het hotel. Een hartelijk weerzien met Angelina, Kevin en Xie. Het werd niet al te laat dus bijtijds naar bed.'s ochtends kwam er geen busje, dus zijn we, na 20 minuten wachten in grote haast met Wei in twee taxi's gesprongen. Net op tijd op school en daar waren de eerste presentaties toch wel van een schokkend laag niveau, zowel wat het Engels betreft als het geven van een presentatie waar ze zo goed als geen ervaring mee hebben. Gerard heeft alles op memory stick en later zullen we nog wel eens terugkijken. Want inmiddels zijn we een week verder en vrijdagochtend hadden we zelfs vrijwilligers die perse hun presentatie wilden houden omdat ze gewoon trots waren op wat ze allemaal gemaakt hadden. We maken dus echte progressie mee en dat is geweldig. Gerard heeft ook prachtig de lessen voorbereid met ontzettend veel leuke voorbeelden waardoor het voor mij ook heel leuk is om achterin de klas alles te volgen, dan kun je studenten ook weer enthousiast verder helpen. Van ons allebei zijn ook televisieopnamen gemaakt om als marketingmateriaal voor de school te dienen, zodat ze aan kunnen tonen dat ze echt internationaal onderwijs hebben. Speciaal een groepje meisjes was deze week zo ontzettend vooruitgegaan in durf, lef, vorm en inhoud, dat ik er bijna ontroerd door was en ze ook geweldige complimenten heb gegeven. School is een prettige routine. Helaas was Marcia donderdag en vrijdag ziek, maar dankzij het feit dat Nick en Lesley donderdag en vrijdag kwamen helpen, twee derdejaars studenten uit Vlissingen, die momenteel in China 5 maanden hun meeloopstage doen, is alles toch prima verlopen. Ze hebben nog een motivation talk gehouden en voorlichting over de HZ gegeven. Vooral Nick vind het onderwijs erg leuk en is twee middagen een ontzettend ijverige hulp en vraagbaak voor de studenten geweest. Ze hebben ook technisch groepjes goed op weg kunnen helpen door vlot in het Chinees uit te leggen hoe je een powerpoint technisch in elkaar zet. Gerard begint altijd met een Chinees spreekwoord of gezegde wat erg aanslaat bij de studenten. Toen hij bij een van de studenten ook een Chinese titel zag staan vroeg hij hoopvol en wat staat daar "Add title" grijnsde Nick, dus we waren blij dat ze ook daarbij konden helpen! Lesley was woensdag helemaal hierheen komen rijden, van een plaats 700 km verderop om mij te bezoeken en mee te helpen. Dat was hij al een half jaar van plan en dat praat je ook niet uit zijn hoofd, net zoals het betalen van een welkomstdinner voor ons. We zijn enorm getracteerd en verwend door de jongens, je schaamt je gewoon, maar alles volgens de regels die hier gelden en dat is ´je laat de teacher nooit betalen en je geeft altijd een welkomst dinner voor je gasten. Gisterenmiddag met Nick naar zijn stagebedrijf geweest Jiangsu Light Industrial Product. Een geweldige mentor, mevrouw Xia, een oudere zeer intelligente Chinese dame die perfect Engels sprak en waarmee ik echt een goed stagegesprek heb gevoerd over competenties, leermomenten en het functioneren van stagiaires en Nick in het bijzonder in het bedrijf. Het leek wel een bedrijf uit een Amerikaanse film, 20 verdiepingen, allemaal cubicles waar enorm druk gewerkt werd. Ze hebben ook een aantal fabrieken waar de meest uiteenlopende electronische huishoudelijke apparaten gemaakt worden. In Nederland de Handy steamcleaner. We gingen na de rondleiding naar een directiekamer en het was een echt leuk bezoek. Nick mag nog twee dagen komen helpen bij ons omdat ze het ook een goede ervaring vind voor hem en ze is erg tevreden en onder de indruk vanzijn prestaties voor het bedrijf, dus dat is voor ons ook mooi meegenomen. Tot zover het werk. De hele dag gebeuren er grappige dingen, teveel om te beschrijven. Op school lopen jonge kippen rond in een binnentuintje bij de aparte dinerkamers voor de directie en buitenlandse bezoekers. Die grote kuikens waren van de week verdwenen. `Zijn de kippen opgegeten door de directie, vroeg ik aan Diao. Nee riep hij geschokt, het regent vandaag en dan blijven de kippen binnen, in de school, want het is veel te koud buiten.
Peter kent inmiddels Nanjing op zijn duimpje en weet beter de weg als sommige bewoners hier! Gisteren heeft hij zelfs een Chinese zijde blouse aangeschaft met handgeborduurde draak, zijn Chinese teken van z´n geboortejaar. Gisterenmiddag de Purple mountain bezocht met Nick en Gerard, mausoleum van Dr. Sun Yat Sen, de oude keizerlijke Ming graftombe en het amfitheater. Treintje genomen en daarna met de jongens heerlijk gegeten in een authentieke tent in het centrum. Lesley had weer een nieuw vriendinnetje bij het eten. Laat thuis en vanochtend direct na ons ontbijt stonden Lin en Junjie voor onze deur in het hotel met baby Xi Yun. We hadden 12 uur afgesproken, maar ze waren er dus om tien uur! Eerst cadeaus gekregen, een bruine theeset. Weer twee kilo extra bagage, lief bedoeld. Daarna de stad iin. Peter mocht het programma samenstellen en wilde een van de oude Confucius tempels voor de tweede keer bezoeken, inclusief souvenirs kopen in dit leuke oude gebied. Dat stond op zijn programma. Originele Chinese thee ceremonie op heerlijk terras aan het water en daarna wat winkelen en tenslotte eten bij een geweldig Chinees restaurant met authentieke Nanjing keuken. Eindelijk de beroemde acht flavours geserveerd gekregen maar ook gigantisch grote taaie slakken, vette eend en ander vet eten, we zijn inmiddels zo bedreven met de stokjes dat we hetvet los kunnen trekken en dan hetkleine hapje lekker vlees naar binnen kunnen werken en de rest laat je achter op je bordje. Het is een genot om te zien hoe gelukkig Junjie en Lin zijn, samen en met hun dochtertje. We hebben leuke foto´s gemaakt en zelfs een filmpje dat ik probeer te plaatsen! Morgen D day Peter jarig in Najing! En wel op moederdag, dat vieren ze hier ook zeer uitgebreid! Groetjes uit Nanjing, ik hoop dat we komende week iets minder geleefd worden door de diners en plichtplegingen, maar ik vrees dat de farewell dinners dan plaats zullen gaan vinden!

• 11 Mei 2008 - 07:52

Peter:

klinkt weer fantastisch. Eigenlijk zouden we iets kunnen doen over "Management, organisatie en arbeid: vergelijking van East & West en wat kunnen we van elkaar leren"

Veel plezier nog, Peter

• 11 Mei 2008 - 08:54

Liesbeth En Kris:

Hallo China-genieters,
    we hebben lol in het lezen van jullie verhalen! We herkennen veel en we zouden willen dat we er ook weer zijn!! Maar eilaas.
    Maar Peter is vandaag op moederdag jarig!! En dus zeer van harte gefeliciteerd en maak er weer een mooie dag van!! Kris zat op zijn verjaardag in China met een kroontje op op een troon in een uitstekend restaurant. Tsja die Chinezen hadden lol.............maar het eten was voortreffelijk en de bedoeling lief!!
    We hopen dat het Peter ook overkomt want het is apart om mee te maken!!
    Fijne dag en nog een heerlijke tijd toegewenst!!
    Lieve groetjes

Kris en Liesbeth

• 11 Mei 2008 - 14:17

Bella:

Wat klinkt het toch allemaal geweldig en imposant. Peter, van harte gefeliciteerd, dikke kus. Wel bijzonder je verjaardag vieren in Nanjing. Een geweldige dag toegewenst. Ka, ik ben trots op je!!

Liefs Bella

• 11 Mei 2008 - 17:40

Jaco & Bram:

Op de valreep een toast op de jarige. We genieten zeer van jullie avonturen.
    Groet uit een bijna tropisch Nederland,
    J&B