Shanghai waar te beginnen! - Reisverslag uit Shanghai, China van karin druenen - WaarBenJij.nu Shanghai waar te beginnen! - Reisverslag uit Shanghai, China van karin druenen - WaarBenJij.nu

Shanghai waar te beginnen!

Door: karin

Blijf op de hoogte en volg karin

02 Mei 2008 | China, Shanghai

Lieve Mensen,

Wat een stad, met urbanisaties erbij 40 miljoen inwoners. De eerste dag veel rondgelopen, hotel is prachtig, vlakbij de bund aan de kleine zijrivier. Meteen eerste avond naar oude binnenstad gelopen en daar weer prima restaurantje gevonden waar Clinton ook was geweest en nog allerlei celebrities. Volgende ochtend Sjanghai museum. Als je weet dat dit een van de grootste collecties kunst is uit het oude China, besef je pas hoeveel er verwoest moet zijn tijdens de culturele revolutie. Veel dingen hadden dan ook als datum '2nd half 20th century'. Nieuw gemaakte kostuums van alle Chinese volkeren enz. Daarna boottocht op de rivier gemaakt, een overweldigend gezicht op de stad, havens en gebouwen vanaf het water. De rivier en de gebouwen zijn zo indrukwekkend, het is New York ten times. We hebben ook limousines gezien groter dan in New York. Maar natuurlijk heeft New York meer te bieden op cultureel gebied. Weer dwars door de stad teruggelopen naar onze hotel en 's avonds direct om de hoek in het straatje met de visrestaurants weer lekker vis gegeten (de garnalen waren op! Ik denk door de 1 mei inkopen van de restaurants in het hele land.) Het bleek 's avonds ook weer een soort hoerenbuurtje te zijn. Voor hotels in dat soort buurten hebben ze bij China on line een voorkeur, of het is overal zo, maar dat geloven we toch niet. Dit Sjanghai is een enorm groot Vlissingen! Werkstad, waar alles door elkaar krioelt. Ik heb al contact gehad met onze collega instelling in Nanjing in de vorm van mevrouw Wei, straks (derde dag) gaan we de stad weer in met Kang (Chinese studente uit Vlissingen die hier is vanwege de bruiloft van haar broer op 11 mei) en misschien ook met Wei, de juffrouw uit Nanjing, want die twee kennen elkaar. Maar nu eerst over onze topdag in Shanghai met Marcel en Miling. Ze waren al om 11 uur in het hotel om ons op te halen in hun auto met chauffeur Pepe, ook hem op de valreep nog in levende lijve gezien! Eerst naar Pudong. Koffie bij Starbucks,waar het koffieapparaat kapot was! Lavazzo zat er naast, dat was makkelijk. Heerlijk voor de eerste keer terrasje in de zon tijdens onze reis! Vervolgens rondwandeling naar het Hyatt hotel naar het restaurant op de 44e verdieping, dat is nog maar halverwege, zie foto's! Daarna lunch bij het Shangrila met fantastische dim sums. Vervolgens via de lichtjestunnel in de karretjes terug naar de Bund, waar het ongekend druk was vanwege 1 mei. Zie foto's! Chauffeur weer gevonden en naar een shopping mall waar Peter zijn 4e horloge heeft gekocht en ik een witte Cloe tas, die ik 's avonds in de tuin van Sascha's in de Franse wijk heb laten staan! Nog even naar de winkel waar ze prachtige zijde verkopen en waar Miling haar bruidsjurk heeft laten maken. Daar kun je ook bij iedere jurk bijpassende schoentjes bestellen in dezelfde stof! Eind van de middag heerlijk roze champagne bij Marcel en Miling thuis in de Franse wijk, een prachtig huis, met tuin, heerlijk rustig gelegen midden in Shanghai. Tegen half 8 lopend op weg naar het Japanse restaurant dwars door de wijk met allerlei bijzondere uitgaansgelegenheden, restaurants, winkeltjes, maar ook het huis waar de weduwe van Mao heeft gewoond. Veel ambassades, leuk detail de Amerikaanse naast de Irakese. Onderweg natuurlijk weer allerlei foto's gemaakt en zo mijn nieuwe tasje al kwijtgeraakt tegen een palmboom in de tuin van etablissement Sascha. Uiteindelijk toch maar een taxi genomen omdat we al moe waren van de champagne en het lopen naar het restaurant, waar we ontzettende heerlijk Japans hebben gegeten. Het was voor Peter en mij de eerste keer maar dat gaan we zeker nog eens vaker doen. Hoewel ik betwijfel of ze ergens in Nederland dit soort kwaliteit hebben. Het was ook een prachtig minimalistisch strak vormgegeven restaurant. Grijs beton strakke inrichting, open keuken aan drie kanten, atrium, binnentuin, toiletten, alles klopte. 's nachts afscheid genomen van Marcel en Miling en taxi genomen naar het hotel en moe maar voldaan in ons zwoele nestje gekropen.

• 02 Mei 2008 - 05:50

Peter:

Vang Haai... daar moet ik toch ook eens naar toe... (TNO heeft er een kantoor meen ik)

• 02 Mei 2008 - 07:56

Hels:

Het is een heel bijzondere stad. Lopen, lopen, lopen, nu zie je nog gedeeltes van de oude stad, over enkele jaren maakt dit plaats voor moderne gebouwen!
    Geniet ervan, wij ook van al jullie verhalen en foto's, heel herkenbare plekjes, leuk!!!
    Groet, Harrie, Els Joost en Tim

• 02 Mei 2008 - 22:25

Lourien Paulus:

Via Els kreeg ik jullie verslag en foto's van Shanghai. Leuk om de foto's te zien, ik waan me weer even daar en geniet. Heb je dochter Ines met man en kinderen nog niet gezien?
    Groeten uit Middelburg van Paul en Lourien