Met Kang Ying in Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van karin druenen - WaarBenJij.nu Met Kang Ying in Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van karin druenen - WaarBenJij.nu

Met Kang Ying in Shanghai

Door: karin

Blijf op de hoogte en volg karin

06 Mei 2008 | China, Shanghai

Onze vierde dag in Shanghai kwam een van mijn Chinese studenten uit Vlissingen ons al om 11 uur ophalen in het hotel, samen met haar broer die op 11 mei gaat trouwen (daarom is ze even een paar weken over uit Vlissingen). Kang had een heel programma dat ze ons wilde laten zien en het was fantastisch. Eerst naar de Yu garden in de oude stad. Tempel en park uitvoerig bekeken. Het was ontzettend druk vanwege de May holiday, zodat we blij waren even uit het gewoel in de rustige tuin te kunnen lopen. Daarna winkelen in de talloze souvenir shops Kang's broer hielp Peter met het uitzoeken van onze eetstokjes, hij zit in het hardhout. Daarna uitrusten en lunchen bij een echt prachtig Chinees theehuis. Dit was voor mij een van de hoogtepunten van de reis, echt oolongthee first flush op een zeer speciale manier gezet. Het was heerlijk. Daarna nog een beetje door het oude gedeelte van de stad slenteren en toen in de auto dwars door de drukkestad naar het nieuwe stadsgedeelte Pudong. Kang en haar broer waren nog nooit op de Oriental tower geweest (televisietoren). Er stond een flinke rij buiten en de broer van Kang was al kaartjes aan het kopen voordat we er erg in hadden, liefst tot op het hoogste niveau (324 m.) Vanwege vrijdag 2 mei, hetlangevrije weekend, stonden we drie uur in de rij voordat we de liften bereikten.Het bleek datde rij binnen nog eens zo lang was als buiten. Eenmaal boven waren we netop tijd voor een spectaculaire zonsondergang boven Shanghai. Het was tochweer de moeite waard, maar vervolgens duurde de reis naar beneden bijna even lang, omdat al die mensen ook weer naar beneden wilden en er gaan maar 20 personen tegelijk in de lift van het bovenste niveau! Kortom om 9 uur kwamen we aan bij het restaurant dat Kang en haar broer gereserveerd hadden en waar we een volgende verrassing kregen, namelijk het mee voorproeven van het eten voor de bruiloft. Kreeft, oesters, gevulde sinasappel met krabsalade, kortom de heerlijkste gerechten werden op tafel gezet in weer een prive eetzaaltje, gedekt met gouden bestek en prachtig servies. Inmiddels was de verloofde allang gearriveerd en had waarschijnlijk al een flinke poos op ons moeten wachten. We hebben zitten smullen en het was ontzettend gezellig en bijzonder. We zijn ook uitgenodigd voor de bruiloft op 11 mei, ook Peter zijn verjaardag, maar dat wordt een te ingewikkelde reis. Er moet ook nog gewerkt gaan worden in Nanjing! Tot slot kwam de chefkok er bij zitten en werd het huwelijksdiner samengesteld en de begroting opgemaakt, contracten getekend en rond 12 uur waren we weer terug in ons overigens prachtige hotel (het mooiste en meest authentieke van de hele reis). Ondertussen was Marcel nog even per taxi naar ons restaurant gekomen om mijn vergeten Cloetas te brengen, waarvoor hierbij nog een dikke zoen. Inmiddels loop ik al weer een week apetrots op mijn mooie neppert. Terwijl wij zo verwend werden in Shanghaiwas mijn collega Marcia van de HZ inmiddels ook gearriveerd in ons hotel. Mrs. Wei zou ons zaterdagochtend in het hotel ophalen om 1 uur. Door haar telefoontje kwam ik teweten dat er nog twee mensen aangekomen waren uit Nederland die voor Logistiek les gingen geven. Dat bleken Maarten en Andre te zijn, die we de volgende dag ook leerden kennen. 's Ochtends tijdens het ontbijt maakte Peter alvast kennis met Marcia, die een hotelkamer had voor 70 US dollar per nacht waar je wel een weekje in wilde blijven, ongelooflijk luxe en sfeervol, dat bleek een executive suite te zijn. Pas op mensen, als je in China getrouwd bent willen ze je steeds in een tweepersoonsbed stoppen en dat zijn vaak een beetje afgeleefde kamers, als u begrijpt wat ik bedoel. Terwijl de business rooms met een double bed groter en comfortabeler zijn. De bedden zijn voor ons overigens altijd groot genoeg voor twee personen. Na het ontbijt zijn Marcia en ik ter kennismaking even samen gaan shoppen in een van de leukste authentieke winkelstraten van Shanghai en net om de hoek van ons hotel! Zeer geslaagde inkopen gedaan en de tijd vloog voorbij. Dus snel een taxi terug en onderweg nog een bloemenstruik voor Wei gekocht ter begroeting. Dat was helemaal in de roos. Wei is een van de weinige mensen in Shanghai met een grote tuin die dol is op bloemen en tuinieren en rozen. In sneltreinvaart naar het station en daar kennisgemaakt met de andere collega's van de NHTV en de begeleiders voor de komende twee weken. Ons tweede grande buffet, door Wei een simpele lunch genoemd. Dat dat waar was zouden we snel genoeg gaan ontdekken! Inmiddels was het zwarte zaterdag, wat reizen betreft, en met onze zware koffers moesten we ons door duizenden mensen worstelen om tenslotte in een overvolle hete wachtkamer voor het juiste perron terecht te komen en daar nog eens ongeveer een uur in een rij staan. Het wachten, slepen met de koffers en de aankomst, waarbij je weer allemaal in lange rijen opgesteld staat te wachten om perron en treinstation uit te komen wegen niet op tegen het comfort van de luxe en comfortabele treinreis. Wei besloot dan ook ter plaatse dat we de terugreis van Nanjing naar Shanghai per luxe minivan gaan doen. Direct van School naar ons hotel in de Franse wijk, die we door Marcel en Miling inmiddels een beetje kennen, dus daar verheugen we ons in ieder geval weer op.
Zondagochtend tijdens het ontbijt maakte Peter kennis met Gerard van Keken waarmee Marcia en ik een trio vormen de komende twee weken om de course Economics of Toerisme in combinatie met flink wat presentation skills tot een goed einde te brengen. Inmiddels hebben we de eerste week achter de rug, daarover op een andere plaats meer!

• 06 Mei 2008 - 11:20

Liesbeth En Kris:

Hoi luitjes,

jullie genieten zo te lezen met volle teugen. Het is hartstikke leuk jullie verslagen te mogen lezen. In Vlissingen gaat alles zo zijn gangetje en dus kunnen jullie nog gemakkelijk weeeeeeken wegblijven!!!!! Dus we zouden zo zeggen: ga door met genieten!!!
    Lieve groetjes

Kris en Liesbeth

• 06 Mei 2008 - 12:15

Flip:

Kris & Liesbeth bedoelen eigenlijk, dat we een heerlijk zomers Bevrijdingsfestival hebben gehad, waar Jan Akkerman de immer jubilerende Juke Joints kwam verstevigen. En er was ook een lezing van Peter's voorman Henk Vonhoff in de Sint Jacobskerk. Tevens was er bier en geen gezeik.
    De onderhoudsbeurt aan jullie buitengevel lijkt ook gelukt te zijn. Ik zag laatst een vlek op zeegatcam, maar er zijn blijkbaar ook kaboutertjes die daar opletten.

Alles z'n gangetje dus toch.

• 06 Mei 2008 - 15:44

Noortje En Lex:

Hoi Karin en Peter,
    Fantastisch dat jullie zo genieten! Hier is het inmiddels ook een paar dagen heel best weer en eindelijk heb ik mijn moestuin op orde kunnen maken. Die lag al twee jaar te wachten op mijn groene vingers, maar mijn rug liet het tot nu toe niet toe. Het blijft trouwens oppassen, heb ik gemerkt.
    Wij genieten van het groeien van de rode kooltjes, paprika's, aardbeien, uien enzovoort. De appel- en kersenbomen staan in volle bloei. Als jullie weer terug zijn, moesten we maar weer eens gaan happen, denk ik (?)
    Nog veel plezier!
    Noortje en Lex

• 08 Mei 2008 - 07:32

Ronald En Josephine:

Geweldig jullie belevenissen.
    Maar dat geldt voor ons ook. We zijn met Erwin en Kees nog een paar dagen naar Berlijn geweest, prachtig weer, lekker gefietst.
    enne de keuken is klaar. Heerlijk, geen vreemde mensen meer over de vloer.
    Ronald heeft als trotse vader en ik ook natuurlijk genoten van Sander en Marsha tijdens het bevrijdingsfestival.

liefs

• 09 Mei 2008 - 07:28

Guus & Betty:

Leuk jullie verhalen te lezen of schrijft alleen Karin? Kunnen jullie een beetje met de mensen communiceren of is het gebarentaal? Is er veel te merken van de komende Olympische spelen? Is Karin al aan het werk en is er voor Peter ook een markt weggelegd in China?
    Hier alles prima, net terug uit Marokko en het weer is hier ook prachtig. Veel plezier nog.............

Guus & Betty