Aardbeving! - Reisverslag uit Shanghai, China van karin druenen - WaarBenJij.nu Aardbeving! - Reisverslag uit Shanghai, China van karin druenen - WaarBenJij.nu

Aardbeving!

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg karin

13 Mei 2008 | China, Shanghai

Goedemorgen lieverds!
In plaats van jullie trouwe stukjesschrijfster Karin, even een kort berichtje van mij. Zoals je ongetwijfeld in het nieuws hebt gehoord is er een zware aardbeving geweest in de Chinese provincie Sichuan. Het episch centrum ligt op ongeveer 1.500 kilometer van Nanjing, de stad waar wij verblijven (zie foto 1). Desondanks heb ik de beving zeer goed kunnen voelen. Ik zat op mijn hotelkamer (21ste verdieping; zie foto 2) te werken toen opeens de muur begon te bewegen. Ik dacht natuurlijk direct aan een plotseling toeslaande oude mannenkwaal (ben zondag 56 geworden) maar zette die gedachte uit mijn hoofd toen ademhaling, hartslag en denkvermogen in orde leken. Inmiddels duurde de bewegingen al enkele tientallen seconden. Toen ik naar buiten keek zag ik ons gebouw duidelijk bewegen ten opzichte van de nabijgelegen heuvels. Er stond geen wind dus de gedachtensprong naar een mogelijke aardbeving was snel gemaakt. Na ruim een minuut hield het op. 15 minuten later berichtte CNN (de website en niet de TV; zo moet het dus) al over de ramp en werd mijn aanname bevestigd. Karin zat enkele tientallen kilometers verderop in de universiteit (laagbouw) en heeft niets gemerkt. Verder is alles goed met ons. Karin is lekker bezig met haar Chinese studenten en collega's en ik heb een week lang iedere dag ca. 5 uur door de stad gelopen op zoek naar attracties, monumenten en ander moois. Ik weet inmiddels beter de weg dan onze Chinese gidsen. Maar die weigeren dat te geloven en leiden ons steevast naar de verkeerde lokaties of bezienswaardigheden die dat bij nader inzien niet blijken te zijn. Maar goed, ieder mens heeft recht op een dagelijkse portie gezonde ontbering en aan het eind komt alles weer goed! Groeten en tot snel, Peter.








  • 13 Mei 2008 - 05:24

    Flip:

    Bedankt voor je verslag. Er is een journalist aan je verloren gegaan, maar wie weet, als je ooit niet meer in Chinese hotelkamers hoeft te werken.

  • 13 Mei 2008 - 06:45

    Ronald En Josephine:

    Peter van harte nog met je verjaardag.
    We hadden nog aan jullie gedacht toen we op tv de aardbeving zagen. Das geen rock'n'roll meer das shaking baby shaking.
    enne je schrijft heel leuk Peet.
    liefs

  • 13 Mei 2008 - 07:46

    Carla:

    Dat zal een spannende minuut geweest zijn, een ervaring die je niet snel zult vergeten. Ik ben blij met je bericht, ik maakte me toch zorgen. Nog een weekje, ik tel de nachtjes! Dikke kussen ook voor Karin

  • 13 Mei 2008 - 08:58

    Peter De Jonge:

    Dag Peter en Karin,
    Dacht na de berichten over de aardbeving meteen aan jullie, dus liet meteen m'n mailadres achter. Gelukkig zitten jullie ver van de plaats van het onheil. Anders had ik jullie (je bent journalist of je bent het niet) in m'n zoektocht naar Nederlanders in de directe omgeving nationale bekendheid kunnen geven. Maar het verhaal van de schuddende muren kwam al van onze correspondent in Peking. Ik blijf vanaf nu met onverminderde aandacht jullie mooie reisverhalen volgen. En Peter nog gefeliciteerd. Mooie leeftijd, weet ik uit ervaring!
    grP

  • 13 Mei 2008 - 08:58

    Ma/Pa:

    Jullie maken ook van alles mee, nu weer een aardbeving er gratis bij. Maar wat een ellende brengt dat met zich mee voor de getroffen bevolking. Volgens de berichten hier zijn er duizenden slachtoffers.
    Bedankt voor je uitgebreide verslag.
    Ma/Pa

  • 13 Mei 2008 - 09:19

    Jos Rampart:

    Beste Karin en Peter,
    Bedankt voor de informatie. Fijn dat het goed met jullie gaat. Nog een paar dagen. Geniet ervan. Groeten van Jos

  • 13 Mei 2008 - 09:28

    Paul En Betty:

    Wat een belevenissen! Blij dat alles goed is, geniet van de laatste week, tot gauw. (Wat een techniek! Jullie zijn zo ver weg en kunnen via www.zeegat.nl gewoon in Vlissingen uit het raam kijken :-)

  • 13 Mei 2008 - 10:59

    Anita:

    PFFFFFFF nou dat is ook wat,(foto 2 is dus gewoon rillen) gelukkig zijn jullie de schok te boven.
    Ja... die bewuste portie ontbering he! van wie hebben we dat toch?
    Nou, ik vind het tijd dat jullie naar huis komen hoor!
    Peet, pak Ka maar bij haar kladden(die naast de lurven en hop het vliegtuig in.
    Kus A

  • 13 Mei 2008 - 11:07

    Peter:

    mooi dat het met jullie goed gaat.. tsja wat een ramp ineens! al meer dan 10000 doden....
    Peter
    (noge gefeliciteerd Peter).

  • 13 Mei 2008 - 12:08

    Marike:

    Net terug in Waddinxveen, na zo'n 3 weken Vlissingen, jullie site ontdekt via Flip's weblog (die is overal goed voor)Peter nog van harte gefeliciteerd!
    Leuk om jullie verhalen te lezen, wat een ervaringen allemaal! Ga nu de foto's eens uitgebreid bekijken en hoop jullie snel te zien (op de lange pacht?) geniet van jullie laatste dagen in dat verre land, dat nu via het nieuws weer even heel dichtbij is.
    Liefs,
    Marike

  • 13 Mei 2008 - 18:09

    Margaret:

    Sjaak en ik zijn net thuis van 2 weken culturele rondreis in Egypte.Thuis gekomen wachtte er nog een hele kluif.... jullie reisverslagen dus..!
    Ik nam 3 boeken van Egyptische auteurs mee op reis, maar heb nu het gevoel 4 boeken ( het laatste dus "een" reisverslag over China)gelezen te hebben... En dat boek is nog niet uit!! Wat een indrukken doen jullie daar op. Geweldig en heel bijzonder. Geniet ze nog.
    x Margaret

  • 13 Mei 2008 - 18:56

    Ilonka En Hans:

    Is dat Peter als in CNN's Peter Arnett?
    Je zat te werken en de muren begonnen te trillen? Wil je daar dan mee ophouden! Wij kunnen na je dynamische berichtgeving slechts hopen zo snel mogelijk de gezegende leeftijd van 56 jaar (of samen 112?)te bereiken. Wellicht dat wij er dan (nog steeds) in slagen de aarde te laten trillen. Natuurlijk nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Fijn om te lezen dat jullie het goed maken. Van Pieter hadden we dat gelukig al gehoord.
    Ook leuk om steeds jullie belevenissen te kunnen volgen. We zijn trouwe lezers van Karin's "korte column". Die van jou volgden we al in ander verband.
    Veel plezier nog met z'n tweeën en tot snel.

  • 14 Mei 2008 - 17:32

    Flip:

    Vandaag is uitgelekt, dat opvang voor drugsverslaafden naar Dr Stavermanstraat verhuist. Termijn staat er niet bij. Wordt in China nog opium gesnoven?
    (Misschien een vraag voor Peter)

  • 14 Mei 2008 - 19:45

    Oom Laurens:

    Gefeliciteerd nog met je verjaardag Peter.Mijn gdachten waren bij jullie, toen ik die beelden van de aardbeving zag.Hoop dat jullie die verschrikkingen niet hoeven mee te maken.Ik volg met veel interesse jullie belevenissen.
    Nog veel plezier jullie beiden en behouden thuiskomst

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

karin

Van 20 april tot 20 mei verblijven we in China, achtereenvolgens tot 24 April in Beiing, dan naar Xian, vervolgens naar het Karstgebergte in Guilin en vandaar weer vliegen naar Shanghai. Daar blijven we van 29 april tot 3 mei. Dan voegen zich twee collega's bij ons en vertrekken we naar Nanjing om twee weken te werken op de Nanjing University. Op 18 mei tenslotte gaan we weer terug naar Shanghai en vliegen vandaar op zondag de 20e terug naar Nederland.

Actief sinds 18 April 2008
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 12472

Voorgaande reizen:

20 April 2008 - 20 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: